søndag den 17. marts 2013

Intervalløb med stigning

Lyder det ikke bare herligt? :)
Jeg har de sidste par måneder løbet den samme type interval på løbebåndet i træningscentret (se mere her) og derfor var det tid til at prøve noget nyt.
Jeg har tidligere skrevet lidt om bakkeløb og dets positive effekt på ens krop. Så i morges prøvede jeg at kombinere disse to. Jeg skruede op for stigningen og lidt ned for den normale hastighed jeg løber interval ved, så jeg stadig følte mig presset.
Et lille, velfortjent, pust efter løbeturen :)


Løbetræningen så således ud:

Opvarming:
5 min ved 12 km/t

20 x: 
3% stigning, 16 km/t
15 sek spurt/15 sek hvile

10x:
3% stigning, 16 km/t
30 sek spurt/30 sek hvile

Nedkøling:
5 min ved 11 km/t.

Man kan med fordel blot stille sig med fødderne på siden af løbebåndet når der er hvile. Mit løbebånd stoppede dog engang imellem, fordi den ikke registredede nogen bevægelse, så vær lige opmærksom på dette :)

Denne metode kan tilpasses ens niveu og hvis man er nybegynder skal man starte lidt blødere ud. Eksempelvis 15 gentagelser i første interval og måske 5 i den anden og så kan stigning og hastighed jo altid tilpasses. Men HUSK - intervalløb er til for at man skal blive presset, det er ikke en hyggetur :)

Jeg var lidt alene om at være morgenfrisk sådan en søndag morgen. 
Sluttede løbetræningen af med funktionel styrketræning af ryg, triceps, bryst, mave og en omgang dødløft - så er det altså dejligt at have træningscentret for sig selv:

God søndag derude :)






Ingen kommentarer:

Send en kommentar