torsdag den 28. februar 2013

Det famøse stenalderbrød


De fleste kender det vist efterhånden - stenalderbrødet med frø, kerner og nødder. Det er er glutenfrit og dermed en del af LCHF og paleo-tendensen. Det smager så godt, at jeg faktisk bager det så vi hele tiden har et herhjemmme. Det er en smule dyrt at lave, så jeg prøver at holde mig til et stykke om dagen, selvom det nogle gange er svært ;)
Det kan laves på mange forskellige måder, men jeg plejer nogenlunde at putte dette i:

50g hasselnødder
50g valnødder 
100g mandler
På ovenstående billede er det 100g pekannødder og 100g mandler - fordi det lige var det jeg havde :) 
100g hørfrø
100g sesamfrø
100g græskarkerner
100g solsikkekerner
1 dl olie
2 tsk salt
5 æg

Bland kerner, frø og nødder sammen og tilsæt salt og olie. Jeg hakker ikke nødderne, da jeg godt kan lide det bid de giver i brødet. Æggene blandes i en skål for sig, hvorefter de kommes i blandingen. 
Hældes i en silikoneform og bager 60 minutter på 160 grader. Tag det ud af formen og lad de køle lidt inden du nyder det. Opbevares på køl - easy peasy! 

Det kan spises på alle tidspunkter af dagen, med mange forskellige typer pålæg. En af mine yndlings er peanutbutter og banan. Jeg tænker at lave et indlæg med inspiration til gode pålægskombinationer, så stay tuned :) 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar