lørdag den 23. februar 2013

Grøntsags"spaghetti" med kødsovs


Okay, jeg må indrømme, at princippet med at skære ned på indtaget af kulhydrater og op for proteiner og fedt tiltager mig lidt! Derfor blev denne stenalderkost/LCHF-inspireret spaghetti bolognese gårsdagens aftensmad.
Den er baseret på idéen om mere fedt og protein i kosten og færre kulhydrater. Spaghettien er skiftet ud med forskellige grøntsager, kødsovsen indeholder bacon og hele portionen blev toppet med parmesan - mums :)


Kødsovsen er som de fleste kender den; kød, tomater, grøntsager og krydderier.
Her brugte vi oksekød, men jeg har tidligere lavet retten med kyllingekød, hvilket fungerede fint. Vær blot opmærksom på, at den ikke skal simre så længe.

Til en traditionel omgang spaghetti med kødsovs ville jeg putte flere grøntsager i sovsen. Jeg syntes det fungerede godt, at der ikke var flere i denne udgave, da spaghettien består af grøntsager.
Kombinationen af grøntsager fandt jeg inspiration til i Thomas Rodes bog "stenalderkost", men moderede den til mine favoritgrøntsager. Hans indeholder ikke pastinakker og persillerod, men i stedet porre, selleri, zucchini, kinaradise og løg.

Opskriften passer til 4 personer, eller 2 sultne der også kan nyde den dagen efter :) Den er blot til inspiration, er man sygt glad for bacon, tilføjer man mere, bruger man sin bedstemors gamle opskrift, bruger man jo bare den.

Kødsovs

bacon efter behov
1 løg
500g hakket kød(eks. okse eller kyllingekød)
chili
spidskommen
oregano
paprika
lidt kanel
300 g champignon
1 dåse hakkede tomater
1 dåse tomatpure
1 dl boullion
2 fed hvidløg
Salt
Peber




Svits bacon på en tør pande til det tager farve. Tilsæt løg, og lidt efter hakket kød og krydderier. Lad kødet brune og tilsæt champignon og efter et par minutter resten af ingredienserne.
Lad simre i mindst en halv time og smag til.




Grøntsags spaghetti / pasta


4 pastinakker/persillerod (jeg ved faktisk ikke hvad det var - købte bare en pose med rodfrugter)
4 gulerødder
2 røde peberfrugter

1/2 spidskål

Olie
Timian (frisk eller tørret)
Salt

Først skrælles rødderne på langs med en gulerodskræller, til der er en lille stump tilbage. Har man tid og lyst, kan man sagtens skære dem i tynde strimler.
Peberfrugten skæres i tynde skifter og de yderste blade på spidskålet kasseres, hvorefter det skæres i tynde strimler.
Det hele steges i olivenolie til det falder sammen, og til slut tilsættes timian og salt.

Et voila - retten serveres med parmesan, kærlighed og masser af nydelse :)



Jeg har, som mange andre måske også, tænkt over, hvad forskellen på stenalderkost og LCHF er.
Det er der vist delte meninger om (og måske er forskellen ikke så stor?), så jeg vil ikke begive mig ud i diskussionen! :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar