mandag den 25. februar 2013

Müsli med kerner, frø, nødder og linser

Skyr med müsli og vindruer, blåbær og jordbær
For mig bliver morgenmaden altid lidt mere spændende, hvis den indeholder skyr med frugt og müsli. Det fantastiske er, at frugten varierer efter årstiden og på denne måde er det en morgenmad, jeg aldrig bliver træt af.
Når det kommer til müslien kan jeg bedst lide at lave den selv, da jeg ofte synes dem man køber er lidt kedelige og det er rart selv at bestemme indholdet. Denne er med masser af kerner, frø og nødder og indeholder derudover linser, rugflager og kokosmel.

Linserne har jeg tilsat for at tilføje müslien flere proteiner og fibre, og dermed mæthed. Jeg fik idéen fra detskalsmageafnoget og det fungerede super godt :)

Kombination og mængde af indholdet kan ændres efter ens yndlingsingredienser. Tilføjer man tørret frugt, skal de først tilsættes efter müslien har været i ovnen.






100g linser sættes i blød i otte timer, herefter skylles de og lægges på en bageplade med bagepapir. Jeg blandede dem med vaniljepulver, kanel og kardemomme, men det kan justeres efter smag og behag. Efter ca. 20 min ved 180 grader kom de knasende og duftende ud af ovnen :) Lad det køle mens müsli blandingen laves:








0,5 dl sesamfrø
1,5 dl solsikkekerner
1 dl rugflager
1 dl kokosmel
1 dl hørfrø
1 dl grofthakkede mandler
1 dl grofthakkede hasselnødder (tip: rist dem alene i ovnen inden du hakker dem og til sidst blander dem i müslien, så ryger den lidt bitre skal af)
Lidt salt
1/4 dl kokosolie
3/4 dl vand

Alle ingredienser (undtagen hasselnødder, se tip) blandes og müslien får 10-12 minutter i ovnen ved 200 grader. Husk at hold øje med müslien, lige pludselig er den færdig!

Køler af, blandes med linserne og opbevares i en lufttæt beholder.









Ingen kommentarer:

Send en kommentar