torsdag den 2. maj 2013

Hjemmelavet koldskål med skyr

I går var det 1. maj, hvilket jo betyder, at sommeren kommer tættere og tættere på. Det er skønt, at man nu kan købe lækker frugt, ærter og andre sommerlige madvarer.
Koldskål er en klar sommerfavorit hos mange - de findes efterhånden i utallige udgaver i supermarkedet, nogle med æg, andre med tykmælk og nogle med jordbær. Jeg er mest til den lidt tykke variant, med masser af citron og vanilje, så i går satte jeg mig for at lave min egen - med stor succes!

Koldskål lavet på skyr, kærnemælk, æg, sukker, vanilje og citron
- serveret med friske bær og is! 

Som sagt - man kan putte mange forskellige ingredienser i koldskål! Jeg valgte at lave den med en blanding af skyr og kærnemælk, for at den skulle mætte længere end normalt.
Jeg blendede skyren i lidt ad gangen, for at sikre mig den blev blandet ordentligt med æggemassen, inden jeg tilsatte kærnemælken.
Den kan laves uden sukker, med sukkererstatning i stedet for, hvis man ønsker det - det tror jeg ville fungere helt fint :)

Jeg lavede opskriften uden at måle af, men jeg har forsøgt at skrive det ned. Det er svært at vurdere antallet af portioner, da det jo afhænger meget af den topping man putter på. Vi spiste den to personer, men vi var også meget sultne (og meget mætte bagefter) Prøv dig frem - ellers kan det jo gemmes :)

2 æggeblommer (evt pasteuriserede - jeg brugte normale)
2 spsk sukker (kan erstattes med sødemiddel, stevia, sukrin eller andre sukkererstatninger)
1 vaniljestang eller 2 tsk vaniljepulver (gem vaniljestangen)

4 dl skyr
6 dl kærnemælk
3 spk citron

Pisk de tre første ingredienser godt sammen, til vaniljen og sukkeret er bladet i æggeblommerne.
Derefter, pisk ca. 1 dl skyr i ad gangen, og bland til sidst kærnemælk og citron i.
Smag til og stil på køl til koldskålen skal nydes - læg evt. de tomme vaniljestænger i skålen.



Nydes med bær, is, kammerjunkere, ristet rugbrød/havregryn - kun fantasien sætter grænser grænser her :) Jeg fik det med lidt is, friske bær og min hjemmelavede müsli - så er vi klar til sommeren! :)


Ingen kommentarer:

Send en kommentar