mandag den 6. maj 2013

Gulerodsboller uden mel (LCHF)

Disse boller var en stor succes søndag morgen og jeg kan kun anbefale at lave dem en weekendmorgen, så der er til madpakken resten af ugen (hvis de da holder så længe). De er bløde og saftige og uden stivelse, mel eller lignende. Konsistensen og smagen er selvfølgelig ikke som de gulerodsboller med masser af mel, men det gør dem ikke ringere - tværtimod. Jeg synes de smager af meget mere og har en dejlig krumme og sprødhed :)
Jeg fik 8 boller: 

1 dl mandler
150 g solsikkekerner
100 g hørfrø
1 spsk fiberHUSK
1 tsk bagepulver
1 tsk salt
2 revne gulerødder

3 æg
1 dl fløde
1/2 dl yoghurt/A38 eller lign.

Tænd ovnen på 180 grader
Blend mandler, solsikkekerner og hørfrø til mel. Pisk æg, fløde og yoghurt sammen og bland alle ingredienserne sammen. Dejen er ret våd, men lad det stå 5-10 min, form til boller og pensl med lidt æg eller mælk. Jeg elsker kombinationen af solsikkekerner og gulerødder, derfor kom der lidt kerner på toppen.
Bollerne fik ca 30 min, men hold øje med dem, da det kan variere meget fra ovn til osv. Evt hold øje med bunden, når den har taget farve og er sprød, plejer de at være færdige.





Ingen kommentarer:

Send en kommentar