fredag den 22. februar 2013

Bakkeløb

Dagens løbetur

Der er ingen tvivl om at løb på bakker er godt for en. Baller, læg og haser bliver sat på prøve, når man eksplosivt tvinger dem til at blive aktiveret. Derudover bliver muskler i ryg og mave styrket, da man skal bevare sin løbeteknik selvom det går opad :)
Koordineringsevnen og ben, ryg og mave har derfor rigtig godt af et par bakketure engang imellem, hvis man vil blive blive en bedre løber.


Et lille tip til løb i denne kolde tid: Hav et par korte løbetights indenunder de lange, så bliver lår og baller ikke så kolde.








Der er mange måder at løbe bakkeløb på. I dag var udholdenhed, hvor jeg løb 6 km i kuperet terræn på 28 1/2 minut. Ikke rekordtid, men jeg synes det var fint, da det jo er en anden måde at løbe på, end når det går ligeud.
Mentalt skal jeg altid lige forberede mig, når løbeturen indeholder bakker. Det er godt, men hårdt.
Det kræver overskud at give den gas op ad bakken, og det er vigtigt at tænke på ikke at slappe for meget af, når det går ned ad igen, så ryggen er ret og holdning bevares.

Men turen nedad igen er god andledning til at få pusten, så jeg er klar til næste bakke.
Det var godt og jeg kan kun opfordre til at gøre bakkeløb til en del af løbetræningen.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar